Frankrijk - Dordogne

Helaas, deze reis is geannuleerd

Programma

Dag 1

Vertrek via Rijsel – Parijs – Orléans – Vierzon met vrij middagmaal onderweg.
Verder via Limoges en Brive-la-Gaillarde naar ons verblijfshotel in Tamniès.

Dag 2
Na het ontbijt rijden we richting Montignac. Hier brengen we een bezoek aan de grotten van Lascaux, één van de belangrijkste prehistorische bezienswaardigheden in de Périgord. Middagmaal. In de namiddag bezoeken we Sarlat-la-Canéda. Sarlat bezit  meer middeleeuwse renaissance- en 17de eeuwse gevels dan gelijk welke andere Franse stad. We maken er een wandeling langs  lanen, steegjes en rijk versierde okerkleurige herenhuizen. Nadien nemen we nog wat vrije tijd op het centrale plein met het stadhuis en de kathedraal Saint-Sacerdos.

Dag 3
Na het ontbijt brengen we een bezoek aan de kasteeltuin van Eyrignac. De tuin van 10ha (eigenlijk een park) wordt beschouwd als één van de mooiste tuinen van Frankrijk. Middagmaal. In de namiddag bezoeken we Collonges-la- Rouge, een prachtig  middeleeuws dorp, volledig gebouwd in rode zandsteen uit het massief van Habitarelle. De nauwe straatjes, de huizen met leien daken en de herenhuizen met hun elegante torentjes, maken van deze plaats een echt charmedorp.

Dag 4
We rijden naar Domme, een oud stadje met een ommuurde vesting, boven op een berg, 150 meter boven de rivier de Dordogne. Een toeristisch treintje brengt ons tot in het middeleeuwse centrum. Middagmaal. Nadien maken we een boottocht op de  Dordogne met de “gabare”, een traditionele boot uit de streek. Vanop het water hebben we prachtige zichten op verschillende kastelen op de oever van de Dordogne.

Dag 5
Vandaag maken we een uitstap naar Rocamadour, een beroemde middeleeuwse bedevaartplaats en een geliefd reisdoel, gebouwd in de smalle kloof van de Alzou tegen een steile 150 meter hoge rotswand. Het stadje bestaat in feite uit één enkele middeleeuwse straat en word gedomineerd door het heiligdom. Na het middagmaal brengen we een bezoek aan de Gouffre de Padirac, een enorme krater van 35 meter breed en 103 meter diep, die ontstond toen een grot instortte. Eenmaal met een lift op de bodem van de enorme grot aangekomen, staat u bij het begin van een uitgebreid ondergronds gangenstelsel met rivieren, meren en tientallen meters hoge stalagmieten. De Gouffre de Padirac is een van de grootste trekpleisters van de streek.

Dag 6
Na het ontbijt bezoeken we maison Forte de Reignac. Het werd gedeeltelijk in de rots uitgehouwen en is het enige intacte “rotskasteel” van Frankrijk. Nadien bezoeken we Roque Saint-Christophe, een grote rots met rotswoningen. De klif is één  kilometer lang, met vijf terrassen en troont op ongeveer honderd meter hoogte boven de weg en de rivier Vézère. De rots staat op de Werelderfgoedlijst. In de namiddag brengen we een bezoek aan het kasteel van Losse, dat de vallei van Vézère overheerst. De middeleeuwse burcht, gebouwd op een helling langs de rivier, heeft een mooi interieur met kostbare 16de en 17de eeuwse meubelen.

Dag 7
Na het ontbijt over de Franse autowegen terug naar België. Onderweg houden we de gebruikelijke stops voor middag- en avondmaal.