Champagne

Qualys hotel Reims Tinqueux ***

Champagnestreek

Programma

Dag 1: Brussel / Laon / Reims / Tinqueux
Vanaf onze vertrekplaats rijden we naar Laon. De hooggelegen middeleeuwse stad wordt omringd door 7 km stadsmuur en
herbergt meer dan 80 historische monumenten. De prachtige gotische kathedraal met 5 indrukwekkende torens domineert.
Tijdens onze wandeling hebben we oog voor de stadswallen en les grimpettes, steile weggetjes tussen de lage en de hoge stad. Na de lunch rijden we naar Reims. We bezoeken een champagnehuis en verkennen het centrum met de gotische kathedraal die haar roem dankt aan haar fraaie architectuur, evenwichtige verhoudingen, mooie glasramen van Chagall en talrijke sculpturen. Sinds de 11e eeuw zijn hier alle Franse koningen gekroond. De GalloRomeinse zuilengalerij cryptoportique herinnert ons aan het Romeinse verleden van de stad. In de late namiddag rijden we naar ons hotel in Tinqueux. Na de kamerverdeling gaan we dineren in een nabijgelegen restaurant.

Dag 2: Oger / Hautvillers / Epernay
Na het ontbijtbuffet rijden we naar Oger, een van de ‘grand cru-gemeenten’ van de Champagne. In het Musée du Mariage worden we ondergedompeld in het huwelijksleven van onze voorouders. Naast een enorme collectie huwelijksstolpen, juwelen,
meubels en andere curiosa uit vervlogen tijden, aanschouwen we een uitgebreide verzameling vooroorlogse champagne-etiketten. Het ludieke museum, gelegen in het mooie domein van Champagne Henry de Vaugency, nodigt ons nadien uit op een
heerlijke degustatie in hun eeuwenoude kelders. De befaamde benedictijnermonnik Dom Pérignon woonde en werkte in het
charmante dorp Hautvillers, de wieg van de champagne. Na de lunch bezichtigen we zijn grafsteen in de oude abdijkerk en zien
we opvallende smeedijzeren uithangborden in de pittoreske straatjes. Vervolgens ontdekken we het beroemde Maison Castellane in Epernay. Na een rondleiding door het museum, de toren en de kelders van dit champagnehuis, genieten we van
een degustatie.

Dag 3: Tinqueux / Cumières / Verzy / Verzenay / Brussel
We starten deze ochtend met een boottocht op de Marne in Cumières. Aan de oevers verschijnen wijndorpen met pittoreske kerkjes en idyllische huisjes, prachtige flora en fauna en vooral eindeloze wijngaarden. Tijdens de rondvaart is een bar ter
beschikking met een rijk drankassortiment en leuke souvenirs. Nadien volgt een degustatie bij een lokale champagneboer
met gelegenheid tot aankoop aan economische prijzen. In de namiddag rijden we via de Montagne de Reims naar Verzy. Hier
wandelen we naar Les Faux, kromme beuken in het woud van Verzy, met vormen die op zijn zachtst uitgedrukt ‘ongewoon’ zijn.
Voor we de terugrit aanvatten naar België houden we nog een fotostop bij Phare de Verzenay. Na een klim van 101 trappen worden we een laatste keer beloond met een adembenemend uitzicht van 360° op de wijngaarden, de kathedraal van Reims en
de molen van Verzenay.

We verblijven tijdens deze reis in Qualys hotel Reims Tinqueux ***

Informatie en programma

Verblijf in een Novotel of gelijkwaardig hotel

Ontdek ook onze andere bestemmingen